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Philippe Caspar, painting with brute force color

Philippe Caspar, painting with brute force color

Born in Strasbourg in 1982, Philippe Caspar is a graphic designer; self-taught artist, mostly influenced by cinema, literature, music and comics.

Caspar has been practicing drawing since childhood with models such as Bernie Wrightson, Frank Frazetta, Marcel Gotlib, Claude Serre, Bill Watterson and Robert Crumb, whose quality and strength of drawing arouse admiration close to idolatry.

The painting arrives later thanks to Jean Léon Gérome (his head of woman wearing ram’s horns is decisive) and to academic painting in general, William Bouguereau and Hippolyte Flandrin especially. As influences, then come Klimt, Hopper, Pollock and Basquiat.

The aesthetics of John Carpenter’s films, George Romero or David Cronenberg, the atmosphere of the books by Philip K Dick and Stephen King contribute to forging a fantastic filter through which much of his pictorial work passes.

Attracted by abstraction, he works his colors in order to find the brute force, almost independently of the drawing used as a basis for the canvas, without ever losing sight of it.

A canvas fusing the essence of the art of Jean Leon Gerome with that of Jean Michel Basquiat would constitute, in his eyes, a kind of ideal.
Philippe Caspar

Né à Strasbourg en 1982, Philippe Caspar est graphiste de métier; artiste autodidacte, majoritairement influencé par le cinéma, la littérature, la musique et la bande dessinée.

Caspar pratique assidument le dessin depuis l’enfance avec pour modèles des artistes comme Bernie Wrightson, Frank Frazetta, Marcel Gotlib, Claude Serre, Bill Watterson et Robert Crumb dont la qualité et la force du dessin suscitent chez lui une admiration proche de l’idolâtrie.

La peinture arrive plus tard grâce à Jean Léon Gérome (sa Tête de femme coiffée de cornes de bélier est décisive) et à la peinture académique en général, William Bouguereau et Hippolyte Flandrin tout particulierement. Viennent ensuite Klimt, Hopper, Pollock et Basquiat.

L’esthétique des films de John Carpenter, George Roméro ou David Cronenberg, l’atmosphère des bouquins de Philip K Dick et Stephen King contribuent à forger un filtre fantastique à travers lequel passe une grande partie de son travail pictural.

Attiré par l’abstraction il travaille ses couleurs dans le but d’en trouver la force brute, quasi indépendamment du dessin servant de base à la toile, sans jamais, néanmoins, le perdre de vue.

Une toile fusionnant l’essence de l’art de Jean Léon Gérome à celle de Jean Michel Basquiat constituerait, à ses yeux, une sorte d’idéal.
Philippe Caspar


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