Nicolas Maureau, modern day myths & allegories

Nicolas Maureau, modern day myths & allegories

June 17, 2017 | figurative painting | No Comments

The Sewers, above

By revisiting the recurring themes of the iconography of “classical” painting, the work of Nicolas Maureau questions its persistence in our contemporaneity. Of these themes often unknown, forgotten, fuzzy, of which he does not take all the elements suitable to identify them, he retains the titles, which do not give the whole key to the represented invite to the interpretation. An intertextuality is woven, the forgotten narrative leaves room in the imaginary common to works, books, sciences.

Working in series, (Victims Martyrs Heroes, Metamorphoses, Noli Me Tangere, Genre Scene) Nicolas Maureau establishes a dialogue between the works. The scenes respond to each other, each functioning as the word of a wider lexical field. The similarities of certain positions absorb the narrative by making it interchangeable. By hiding the background, the black flattening that surrounds the bodies places them in a common space.

The Washers, above

In Scenes of Genre it explores the works that grouped in this category are interested in the daily, the popular. He understands the word gender in its present sense of gender studies to bring about the construction of masculine and feminine identities. By making an inversion of the roles usually attributed to each of the two sexes (the sewers, the washers, the ragpicker), it makes visible the artifice of the cultural assignments.


TIRÉSIAS ET ATHÉNA, above

The problem of the class struggle underlying the production of the nineteenth century, the century in which genre scenes experienced their greatest success, fades away without disappearing, as other myths have done before it. This envelopment of thoughts, of narratives, which intertwine to form the pavement on which we walk without thinking, is what traverses the whole of his work. Irrigating our imaginary underground, myths tell us about our societies, about us in them. They reveal to us their persistence, they stutter with us.
Nicolas Maureau

En revisitant les thèmes récurrents de l’iconographie de la peinture « classique» le travail de Nicolas Maureau en interroge la persistance dans notre contemporanéité. De ces thèmes souvent méconnus, oubliés, flous, dont il ne reprend pas tous les éléments propres à les identifier, il conserve les titres, qui ne donnant pas toute la clé du représenté invitent à l’interprétation. Une intertextualité se tisse, la narration oubliée laisse place dans l’imaginaire commun à des oeuvres, des livres, des sciences qui s’en sont saisi.

Travaillant par séries, (Victimes Martyrs Héros, Métamorphoses, Noli Me Tangere, Scène de Genre) Nicolas Maureau établit un dialogue entre les oeuvres. Les scènes se répondent les unes au autres, chacune fonctionnant comme le mot d’un champ lexical plus large. Les similarités de certaines positions absorbent la narration en la rendant interchangeable. En occultant le fond, l’aplat noir qui détoure les corps les place dans un espace commun.

Dans Scènes de Genre il explore les oeuvres qui regroupées dans cette catégorie s’intéressent au quotidien, au populaire. Il entend le mot genre en son sens actuel des études de genre pour en faire surgir la construction des identités masculines et féminines. En opérant une inversion des rôles habituellement attribués à chacun des deux sexes (les couseurs, les lavandiers, la chiffonnière), il rend visible l’artifice des assignations culturelles.

La problématique de la « lutte des classes » sous-jacente dans la production du XIXème siècle, siècle durant lequel les scènes de genre connurent leur plus grand succès, s’estompe sans disparaître comme l’ont fait avant elle d’autres mythes. Cet ensolement des pensées, des récits, qui s’imbriquent pour former le pavement sur lequel nous marchons sans y penser, est ce qui traverse l’ensemble de son travail. Irriguant souterrainement nos imaginaires, les mythes nous parlent de nos sociétés, de nous en elles. Ils nous révèlent en creux leur persistance, ils bégaient avec nous.
Nicolas Maureau

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