Jesús Villarreal, old master’s technique

Jesús Villarreal, old master’s technique

December 11, 2012 | figurative painting | No Comments

 
In the creation of my art, I apply the old master’s technique of the 17th Century. My paintings are made with oil on linen.  Starting from the very first step of preparing the linen, followed by layers of a veil made with turpentine and sepia pigments as an under painting process.
 
I use different types of medium such as, turpentine and heavy linseed oil for the different phases of my work.
 
 
I work with a lot paint, that is, impastos, which I partially carve with a pallet knife by frottage, scrubbing and scraping and then I apply various layers of thin transparent glaze. I also use the brush and the painting knife loaded with thick paint, modeling the object, creating superb solidity and coloring. In some ways, my technique is eclectic; I use lines, wide strokes, and veils.
 
My work is the result of the restlessness in my heart, my soul, and my dreams. My painting is a composition of imaginary cities with characters that inhabit them; these characters are done with live models. The imaginary cities seek the material, the natural, everything we want to achieve; while the characters encode the spiritual side of the human being.
 
 
Through the use of textures, I try to create an unspoken communication between my work and the spectator, as if the painting was inviting them to touch it.
 
My work can be seen as a state of fantasy, magic, or any other expression that manifests the peace in which it was created.
 
I paint without bias of any kind, whether social, political, or religious.  My banner is Art for Art’s sake. 
 
Declaración
En la creación de mi arte, aplico la técnica de los antiguos maestros (Siglo XVII). Mi pintura está hecha en óleo sobre lino. Comenzando por el primer paso de preparar el lino, seguido por veladuras hechas con trementina y pigmentos sepia como primer proceso antes de comenzar la obra.
Uso diferentes tipos de materiales como trementina y aceites pesados para las diferentes fases de mi trabajo.
Trabajo con mucha cantidad de pintura, es decir “impastos,” la cual parcialmente esculpo con la espátula, froto, raspo y luego aplico varias capas de finas veladuras.  También utilizo el pincel y la espátula cargados con gruesa pintura, modelando el objeto, creando una solidez y coloración.  En algunos aspectos, mi técnica es ecléctica, utilizo líneas, pinceladas gruesas y veladuras.
Mi trabajo es el resultado de los impulsos del corazón, mi alma y mis sueños. Mi pintura es  una composición de ciudades imaginarias con personajes que habitan en ellas, dichos personajes son modelos del natural. Las ciudades imaginarias buscan lo material, lo natural, todo aquello que queremos alcanzar; mientras que los personajes codifican lo espiritual del ser humano.
A través del uso de texturas, trato de crear una comunicación sin palabras entre el espectador y mi trabajo, como si la pintura los invitara a tocarla.
La obra puede ser vista como un estado de fantasía o cualquier otra expresión que pueda manifestar la paz en la cual fue creada.
Pinto sin pretensiones sociales, políticas o religiosas. Mi bandera es el arte por el arte que desciende de la Primera Fuente: el Creador.
      Jesús Villarreal


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